top of page

PostNL

Korte stage

Hoe de UX van de Post- Brievenautomaat verbeteren?

Mijn ontwerpuitdaging was om de UX van de nieuwe briefautomaat van Postnl te verbeteren. Gebruikers kunnen pakketten verzenden en ontvangen met de machine. Postnl maakte de automaat om het verkeer in het centrum van Amsterdam en andere grote steden te verminderen. Door gebruik te maken van de PBA hoeven postbezorgers hun post alleen op centrale punten bij een PBA af te leveren in plaats van naar meerdere adressen in een stad te rijden.

Het is een feit dat u zich geen zorgen hoeft te maken.

Het meest uitdagende tijdens mijn stage was dat ik, naast mijn klasgenoot Tevin, de enige UX-ontwerper bij Postnl was. Dit zorgde ervoor dat ik mijn ideeën heel duidelijk moest uitleggen en onderbouwen.

In het proces hebben we vijf fasen behandeld:

1. Empathie

In deze fase hebben we empathische technieken met onze gebruiker gedaan. Zo ben ik naar een dagdistributiecentrum in Amersfoort gegaan om kennis te maken met de postbodes van Postnl.

2. Bepaal

We hebben de problemen van onze stakeholders gedefinieerd.

3. Ideeën

We bedachten nieuwe ideeën en keken ook naar het werk van eerdere ontwerpers die bij Postnl werkten.

4. Prototype

Aan de linkerkant zie je een van de prototypes die ik heb gebouwd, terwijl ik getest heb met eye-tracking-technieken.

5. Test

We hebben niet alleen eye-tracking gedaan, maar onze tests omvatten ook papieren prototypes, Wizard of Oz, Usability Testing en Gamification.

backgroumd2.png
Jaqueline Sips

Supervisor

0.jpeg

Sophie showed me in several sessions very clearly how she got to certain design choices and why she thought those choices needed to be made. 

Reflectie

PostNL-beoordeling

"Sophie was aanvankelijk een beetje verlegen. Maar hoe meer ze bij de opdracht kwam, hoe meer ze bloeide. Ze wist vrij snel hoe ze een probleem zou aanpakken en hoe ze haar taken zou beheren. Tijdens haar stage was ze heel duidelijk bij het communiceren van haar resultaten en de dingen die ze nodig had om de volgende stap in haar proces te zetten.

We vonden het geweldig om met Sophie samen te werken omdat ze een heel open en eerlijk persoon is. We waarderen haar harde werk enorm en genoten erg van haar tekeningen. "

Beoordeeld door Harry Zengerink en Jaqueline Sips
8/10
Scriptie

Propositie visualisatie Gradient

Voor mijn scriptie heb ik een visualisatie gemaakt van de propositie van Gradient - een digitaal bureau waar ik toen werkte.

Veel medewerkers en het managementteam zaten niet meer op dezelfde pagina over wat Gradient doet, of wie wat doet, of hoe het allemaal samenwerkt. Dit werd veroorzaakt door veel interne veranderingen en een nieuwe bedrijfsstrategie - met slechts een paar communicatiefouten tussendoor.

Om iedereen weer op één lijn te krijgen heb ik veel gebruikersonderzoek gedaan en de uitkomst gevisualiseerd in een interactief prototype (zie video).

Het is een feit dat u zich geen zorgen hoeft te maken.

Ondanks dat het een zware uitdaging was, werd ik uiteindelijk beloond met 9/10 punten.

Portret-Parisa.png

My thesis supervisor and UX Expert

Parisa Khanipour
Portret-Parisa.png

My thesis supervisor and UX Expert

Parisa Khanipour
Scriptie

Propositie visualisatie Gradient

"Sophie heeft geweldig werk geleverd door met verschillende betrokken belanghebbenden te praten om ervoor te zorgen dat de ontwerpen de behoeften en vereisten van verschillende gebruikersgroepen en interne belanghebbenden weerspiegelen , compromissen sluiten tussen eenvoud, bruikbaarheid en volledigheid, en een product leveren dat de uitdaging aankan. Ze bleef altijd positief ingesteld en het was een plezier om mee samen te werken. "

Beoordeling door Jan Jaap Rijpkema
9/10
Scriptie

Propositie visualisatie Gradient

Voor mijn scriptie heb ik een visualisatie gemaakt van de propositie van Gradient - een digitaal bureau waar ik toen werkte.

Veel medewerkers en het managementteam zaten niet meer op dezelfde pagina over wat Gradient doet, of wie wat doet, of hoe het allemaal samenwerkt. Dit werd veroorzaakt door veel interne veranderingen en een nieuwe bedrijfsstrategie - met slechts een paar communicatiefouten tussendoor.

Om iedereen weer op één lijn te krijgen heb ik veel gebruikersonderzoek gedaan en de uitkomst gevisualiseerd in een interactief prototype (zie video).

Het is een feit dat u zich geen zorgen hoeft te maken.

Ondanks dat het een zware uitdaging was, werd ik uiteindelijk beloond met 9/10 punten.

Pathe Cinema WIFI-portaal

in opdracht van Cobra Systems
devices.png

Ik ontwierp dit wifi-portaal zodat gebruikers in de bioscoop konden inloggen om gratis wifi te krijgen.

Deze interface zou automatisch verschijnen wanneer het apparaat van de gebruiker het Wi-Fi-signaal zou detecteren. De gebruiker moet de algemene voorwaarden accepteren en wordt vervolgens automatisch verbonden met Wi-Fi.

Ik koos voor dit transparante ontwerp omdat wanneer het over de interface van de pagina wordt bewogen, het er nog steeds uitziet alsof de gebruiker zich op dezelfde pagina bevindt, dus de stroom zou worden onderbroken.

Meer zien over Design Thinking en Doen?

Andere klanten waarmee ik heb gewerkt

bottom of page